Nieuwsbrief Museum Veere Klik hier als de e-mail niet goed wordt weergegeven. ![]() Nieuwsbrief Museum Veere
Twee weken geleden scheen de zon in Museum Veere. We waren zeer tevreden over de bezoekersaantallen en hadden nog een paar interessante maanden in het verschiet met een symposium en enkele andere bijeenkomsten. Dankzij financiële steun van overheid en vrienden en dankzij de inzet van vele vrijwilligers en medewerkers is er een gevarieerd aanbod aan activiteiten op het gebied van kunst, cultuur en geschiedenis. Inmiddels is de situatie veranderd. Door de Overheid zijn weer maatregelen aangekondigd die een ontspannen samenzijn met een groep mensen in het museum bemoeilijken. Helaas moeten ook de mondkapjes weer op en is er een maximumaantal bezoekers per zaal. Op de website zullen we zoveel mogelijk de actualiteit in het museum bijhouden. In de weekenden is het museum in elk geval open voor bezoekers. Voor het komende jaar zijn er tal van projecten waarvoor we ons inzetten en waarop we ons verheugen. We wensen u een gezonde en mooie winter toe.
Veronica Frenks, directeur Museum Veere
![]() 10 oktober 2021 t/m 6 november 2022 ![]() Afscheid van Lucie, Alma in de schijnwerper Eindeloos hebben mensen ervan genoten. Zomaar van al die alledaagse taferelen die Lucie van Dam van Isselt (1871- 1949) door haar schilderingen bijzonder wist te maken. Mensen in hun eentje, families, verschillende ‘schildergroepjes’. Sommigen kwamen meerdere keren. ‘Mevrouw wat is een urf, was mijn favoriete vraag. Een teken dat de betreffende bezoeker de werken goed had bestudeerd. We zullen haar gaan missen. Dank aan Joost Bakker en Karen Ekker voor deze prachtige tentoonstelling.
Niet te lang getreurd. Een iets jongere tijdgenoot van haar, Alma Oakes (1889-1987) staat in de belangstelling tijdens de winterexpositie. Vorig jaar maakte Jacqueline van Paaschen de expositie over de collectie van Alma Oakes. Niet zomaar een collectie. Het betreft die van Museum Veere zelf. Helaas heeft slechts een klein aantal mensen de expositie kunnen zien omdat het museum al snel dicht ging vanwege Corona. Nu een reprise met enkele wisselingen. Bovendien zal de expositie een aantal werken laten zien die afgelopen jaar aan de collectie zijn toegevoegd. Zie hiervoor het verhaal over Alma Oakes. ![]()
In Museum Veere is van 3 december 2021 t/m 19 april 2022 de tentoonstelling 'Ode aan Alma' te zien. De van origine Britse Alma Oakes woonde vanaf begin 20ste eeuw in Veere met haar vader, de diamantair Albert Ochs. Haar verzameling wordt bewaard in het depot van Museum Veere, en kan deze winter door iedereen worden bekeken in de expositie. Alma werd gegrepen door de kleuren en materialen van de lokale streekdrachten en was een groot verzamelaar. Vanaf 1916 organiseerden zij en haar vader tentoonstellingen in De Struys (nu onderdeel van De Schotse Huizen - Museum Veere). Naast door Oakes verzamelde stukken zijn er schilderijen, etsen, foto's en tekeningen te zien die een beeld geven van Oakes, de bekende kunstenaars waarmee zij omging, en het Veere waar zij zo van hield.
![]() ![]()
![]() Zaterdag 9 oktober was de opening van de expositie over Hendrik Willem van Loon. Schitterend weer dus trok ik mijn feestelijke jurk aan en ging op weg naar het museum. We mochten eindelijk weer met een groot gezelschap in de Beeldenzaal plaats nemen. Daar was een mooi programma in elkaar gezet door onze enthousiaste vrijwilligers.
Cornelis A. van Minnen schrijver van de biografie van ´Amerika´s beroemdste Nederlander´ neemt ons mee in het leven van Van Loon. Wat moet dat een markante man geweest zijn, letterlijk want hij was lang en fors, maar ook figuurlijk, hij kende immers de groten der aarden. Een society figuur zouden wij vandaag de dag zeggen. Hij was niet alleen historicus, journalist, columnist en radiocommentator, hij schreef boeken en tekende zelf. Daarnaast was het een rokkenjager, blijkt uit het verhaal dat Nicolette van Neste, de samensteller van de expositie over hem vertelt. En wat ik zo mooi vind aan de verhalen is dat hij zijn hart verknocht had aan Veere. Hij woonde hier in totaal nog geen vier jaar, maar het waren misschien wel de gelukkigste van zijn leven. Na de officiële opening door de wethouder cultuur van Veere: Pieter Wisse en de huidige bewoner van het huis van Van Loon, werden we uitgenodigd voor een glas bubbels in de tuin van de Struyskelder. Vergezeld van de klanken van een van de favoriete muziekstukken van Van Loon die werden gespeeld op het carillon. Stel dat hij van daarboven naar ons kon kijken dan vond hij dit vast een mooie bijeenkomst zegt een van mijn gesprekspartners, een society figuur waardig denk ik.
Daarna is het tijd om de expositie te bekijken in het stadhuis. Hier vind je een mooi overzicht over Van Loons leven en werk en zijn liefde voor Veere. Ga zelf maar eens kijken en let op de details; op brieven en in zijn boeken staat veelvuldig het silhouet van Veere, getekend door zo’n groot man die aan de andere kant van de Oceaan woonde, maar zijn hart aan Veere had verpand.
Cindy Brouwer - Bestuur Museum Veere
![]() Door het PZC artikel over de Van Loon expositie kwam er een bijzonder contact tot stand: de kleinzoon van Van Loons zuster Suus. Deze, Han van der Hilst-Karrewij gaf aan graag langs te komen om de tentoonstelling te bezoeken. Tijdens dat bezoek wilde hij graag de correspondentie van Van Loon met zijn zuster laten zien.
- Nicolette van Neste samensteller tentoonstelling Hendrik Willem van Loon ![]()
Vanaf donderdag 25 november klinken er nieuwe melodieën op het carillon van de stadhuistoren in Veere.
Speciaal voor de huidige expositie ‘Van Loon’ in Museum Veere heeft stadsbeiaardier David van der Vlies de melodie van ‘Wilt heden nu treden’ van A. Valerius op de speeltrommel gezet. Van Loon bewaarde hier bijzondere herinneringen aan en heeft dit lied ook opgenomen in een van zijn publicaties. Bijzonder voor deze keer is dat de melodie van ‘Wilt heden nu treden’ op de speeltrommel is verstoken met allemaal nieuwe ijzeren nootjes. ![]() Deze worden nu voor het eerst gebruikt en zijn geschonken door de Stadsraad van Veere. De gemeente heeft het bedrag verder financieel aangevuld. Deze nootjes of pennen moesten stuk voor stuk gemaakt worden en zijn een exacte kopie van de reeds bestaande historische noten. Deze aanvulling was hard nodig omdat door de jaren heen er nootjes gesneuveld en versleten waren. Nu beschikt stadsbeiaardier David van der Vlies weer over genoeg noten om de mogelijkheden van de speeltrommel helemaal te benutten.
![]() Nieuw tekst blo
k. j h jjj j Mijn naam is David van der Vlies en ik ben stadsbeiaardier van Veere. Je kunt mijn verrichtingen horen op o.a. donderdagmiddagen tussen 12 en 13 uur. Ik ben geboren in Ridderkerk (1977) en woon in Dordrecht samen met mijn vrouw en twee kinderen van 9 en 14 jaar. Ik studeerde aan het Rotterdams Conservatorium orgel en kerkmuziek. Aan het eind van deze opleiding ben ik pas begonnen met het spelen van carillon. Het is niet een standaardinstrument dat je zomaar thuis in de kamer hebt staan. Al vrij snel had ik een oefenklavier in huis. Dit is vergelijkbaar met wat er in de toren staat, maar dan natuurlijk zonder echte klokken. In Amersfoort studeerde ik aan de beiaardschool, de enige vakopleiding in Nederland om alle facetten van het carillon (of ook wel de beiaard) te leren spelen. Ik geef orgel-, piano- en keyboardles aan de muziekschool en op zondag ben ik organist in de Engelse St. Mary’s Church in Rotterdam.
![]()
In een eerdere nieuwsbrief kondigden we al aan dat de Vrienden van het Museum zorg zouden dragen voor een aantal objecten. Inmiddels is het zover en zijn zowel het armillarium als de bavelaar gerestaureerd en weer terug in het museum. Maar wat zijn die beide objecten ook al weer?
Een armillarium is een hemelbol voorzien van ringen die de belangrijkste cirkels van de hemel voorstellen. In de periode dat vader en dochter Oaks in Veere verbleven, verzamelden ze bijzondere objecten en schilderijen voor in de ‘galerie’ van de Struys, een van de Schotse Huizen. Zowel vader Albert, als dochter Alma hielden van zeilen en het is goed voorstelbaar dat nautische instrumenten als deze door hen werden gekoesterd. Het instrument dat zich in de Alma collectie bevindt, is gemaakt aan het einde van de achttiende of begin negentiende eeuw. De bestsellerreeks Seven Sisters van Lucinda Riley heeft veel bijgedragen aan de bekendheid van het instrument. In de boeken van Riley is het armillarium de sleutel tot de geheimen van de zeven zussen, die allemaal genoemd zijn naar een ster binnen de Plejaden.
Een Bavelaar is een soort kijkkast waarin een voorstelling is te zien van een landschap. De familie Bavelaar maakte rond het jaar 1800 dergelijke diorama’s. Ze werden van allerlei materiaal gemaakt. Riaan Rijken uit Koudekerke heeft beide objecten gerestaureerd en op termijn komen ze te staan in de opstelling over de maritieme geschiedenis van Veere.
Naast deze beide objecten is er nog een structurele verbetering te vinden in het museum: dit najaar zijn de open kastruimtes in de griffiezaal van het stadhuis door middel van inbouw-vitrines geschikt gemaakt voor het exposeren van museale objecten. Ontwerpbureau Jaap Bardet uit Rotterdam heeft de opdracht uitgevoerd. Met een financiële bijdrage van de Stichting Aldegonde kon deze belangrijke verbetering van onze tentoonstellingsruimtes gerealiseerd worden.
Zo wordt Museum Veere steeds een stukje mooier dankzij de Vrienden van het Museum en andere donateurs. ![]() ![]() ![]()
U heeft zich ingeschreven met het email adres %%emailaddress%%, klik hier om u uit te schrijven. |